Asiakaspalvelu

+45 3841 0300

ma–to klo 7:30–17:00
pe klo 7:30–14:00
Puhelinjärjestelmä
  • Ilmainen ja sitoumukseton
  • Säästä aikaa ja rahaa
  • Paikalliset Toimittajat

Toimiva puhelinjärjestelmä helpottaa yrityksesi kommunikointia

Monet yritykset ovat varmasti samaa mieltä, että puhelimet on yksi yrityksen tärkeimmistä välineistä. Hyvä vuorovaikutus ja tavoitettavuus niin sisäisesti kuin ulkoisestikin, on merkittävä tekijä yrityksen menestyksessä.

Jos yritykselläsi ei ole vielä käytössä kokonaisvaltaista puhelinjärjestelmää, on hyvä harkita sellaisen hankkimista. Hyvä puhelinjärjestelmä sulavoittaa ja helpottaa yrityksesi kommunikaatiota monella eri tapaa ja hyödyttää niin työntekijöitä kuin asiakkaitakin.

Palvelumme helpottaa sinua löytämään oikeanlaisen puhelinjärjestelmän yrityksellesi. Täyttämällä vieressä olevan lomakkeen yhdistämme sinut tarpeisiisi sopivien toimittajien kanssa ja vastaanotat useita tarjouksia. Tarjouksen pyytäminen on maksutonta eikä se sido mihinkään.

Löydä oikea puhelinjärjestelmä juuri sinun yrityksellesi

Puhelinjärjestelmiä on monenlaisia ja niihin on mahdollista saada laajasti eri palveluita riippuen yrityksesi tarpeista. Puhelinjärjestelmä voi toimia puhelinvaihteen tai puhepalvelimen kautta, kiinteässä puhelinverkossa tai internetin välityksellä. Vaihtoehtoja on monia ja tärkeää on löytää se ratkaisu, joka hyödyttää juuri sinun yritystäsi eniten.

Jos yritykselläsi ei ole vielä käytössä kokonaisvaltaista puhelinjärjestelmää, on hyvä harkita sellaisen hankkimista. Hyvä puhelinjärjestelmä sulavoittaa ja helpottaa yrityksesi kommunikaatiota monella eri tapaa ja hyödyttää niin työntekijöitä kuin asiakkaitakin.

Sopivan puhelinjärjestelmän löytäminen lähtee tarvekartoituksesta. Puhelinjärjestelmiä on erilaisia, eri tarkoituksiin ja eri ympäristöihin. Siksi on hyvä tietää mitä ominaisuuksia ja toimintoja juuri sinun yrityksesti tarvitsee sulavoittaakseen kommunikointianne.  

Puhelinjärjestelmä 1

Mikä oikeastaan on puhelinjärjestelmä, puhelinvaihde tai puhepalvelin?

Puhelinjärjestelmä on kokonaisuus, jossa puhelinvaihde tai puhepalvelin liittää kaikki eri päätelaitteet yhdeksi verkoksi. Puhelinvaihteen ja puhepalvelimen ero on se, että puhepalvelin kytketään yrityksen LAN-verkkoon ja se mahdollistaa puheen lisäksi myös esimerkiksi videopuhelut. Puhelinvaihde voi käsitellä vain puheliikennettä ja on näin ollen harvinaistumassa.

Puhelinjärjestelmän tarkoitus on helpottaa yrityksen ulkoista ja sisäistä kommunikaatiota. Puhepalvelimen avulla voidaan ohjata, välittää ja poimia puheluita, sekä käyttää erilaisia toimintoja kuten puhepostia, tiedotteita ja ylivuotopalveluita.

Suomessa puhelinjärjestelmä on mahdollista toteuttaa joko perinteisesti kiinteän puhelinverkon kautta tai vaihtoehtoisesti datayhteyksiä pitkin, jolloin kyseessä on ns. IP-puhelin (Voice Over Internet Protocol). IP-puhelimet ovat yleistymässä, sillä ne ovat hyvin muunneltavissa eri toimintatarkoituksiin, sekä monessa tapauksessa tulevat kiinteän verkon puheluita halvemmaksi.

Mobiilivaihde liikkuvaan ja joustavaan tarpeeseen

Mobiilivaihde toimii operaattorin gsm-verkossa, joten sen toiminta on aina riippuvainen kännykkäverkon kuuluvuudesta. Tämä vaihteen muoto on silti saavuttanut suosiota, sillä se toimii joustavammin kuin kiinteän verkon palvelut ja sopii erityisesti hyvin muuttuvaan ja liikkuvaan ympäristöön.

Mobiilivaihteen avulla voi nähdä jokaisen käyttäjän reaaliaikaisen läsnäolotiedon ja näin ollen puheluiden välittäjä näkee heti ketkä henkilöt ovat oikeasti tavoitettavissa. Tämä ominaisuus helpottaa myös henkilöiden tavoittamista, kun he ovat tien päällä. Mobiilivaihde mahdollistaa myös takaisinsoittopalvelun, jolloin asiakas voi jonotuksen sijaan pyytää, että asiakaspalvelu ottaa häneen yhteyttä.

Mobiilivaihteen ominaisuudet ovat suppeammat kuin puhepalvelimen, mutta se kattaa vaihteiden yleisimmät ominaisuudet. Mobiilivaihde mahdollistaa langattoman ympäristön, kun kaikki puhelut ohjautuvat matkapuhelimiin. Langaton mobiilivaihde tuo kustannusetuja, sillä se ei vaadi uusia laiteinvestointeja, käyttöönotto on edullista ja puhelukustannukset pienemmät.

Puhelinjärjestelmä 2

Miksi hankkia puhelinjärjestelmä?

Jos yrityksesi haluaa tehdä muuta kuin soittaa ja vastaanottaa puheluita, on puhelinjärjestelmä välttämätön. Hyvä järjestelmä hyödyttää yritystäsi niin sisäisessä kuin ulkoisessakin kommunikaatiossa. Hyvä tavoitettavuus ja tehokas kommunikointi asiakkaiden kanssa on varma kilpailuetu. Alla on lueteltu joitakin puhelinjärjestelmän hyödyllisiä ominaisuuksia:

  • Neuvottelupuhelut
  • Puheluiden ohjaus ja välitys
  • Pikavalintanumerot 
  • Vastaajapalvelut
  • Jonotusmusiikki ja erilaiset jonotusvalinnat
  • Tiedotteet

Yllämainitut toiminnot helpottavat monella tapaa yrityksesi arjessa. Voi olla että yritykselläsi on tarvetta vain yhdelle tietylle toiminnolle tai sitten tarvitsette kokonaisvaltaisen järjestelmän ja monipuolisia toimintoja. Sinun yrityksesi tarpeisiin löytyy varmasti sopiva ratkaisu.

Mitä on hyvä huomioida puhelinjärjestelmää valitessa?

Prosessi kannattaa aloittaa kartoittamalla yrityksesi tarpeet. Tarpeet voivat olla hyvin erilaisia: isoissa yrityksissä, joissa on esimerkiksi satoja asiakaspalvelijoita, ja joissa ulkoisten puheluiden merkitys on suuri on hyvän ulkoisen järjestelmän luominen erittäin tärkeää. Tämä tarkoittaa esimerkiksi vastausrinkejä, jolloin saapuvat puhelut ohjautuvat monelle eri asiakaspalvelijalle.

Pienemmissä yrityksissä voi olla, että ulkoiset puhelut ovat satunnaisempia, mutta sisäisten puheluiden merkitys on suuri. Tällöin on tärkeää luoda sujuva sisäinen järjestelmä esimerkiksi pikavalintanumeroiden avulla.

Toimintojen määrä ja laajuus vaikuttaa tietysti järjestelmän kustannuksiin. Toimintoja, jotka vaikuttavat järjestelmän hintaan on esimerkiksi:

  • Liittymien määrä 
  • Valitaanko puhelinvaihde vai puhepalvelin 
  • Puhelinneuvottelut
  • Puheluiden tallennus ja äänitys
  • Puheluiden mahdollinen yhdistäminen moniin eri puhelimiin

Puhelinjärjestelmä 3

Puhelinjärjestelmän kustannusten arviointi

Puhelinjärjestelmän hinta riippuu monesta seikasta. Merkittävin kustannustekijä on se, millä tekniikalla haluaa järjestelmän rakennettavan, kiinteän puhelinverkon vai internetin välityksellä. Kustannukset riippuvat myös pitkälti siitä, mitä toimintoja puhelinjärjestelmään haluaa.

Jos IP-puhelimia varten ei ole vielä olemassa internet-verkkoa, kustannuksia koituu tämän asennuksesta. Jos puhelinjärjestelmä luodaan kiinteän puhelinverkon kautta, kustannuksia koituu langoittamisesta, asennuksesta ja alustavasta konfiguroinnista. Päätelaitteiden kustannukset täytyy myös pitää mielessä, sillä uusien pöytäpuhelimien tai matkapuhelimien hankintakustannus voi olla tarpeellista.

IP-Puhelin on kustannustehokas vaihtoehto

Internetin välityksellä toimiva IP-puhelin on edullisempi vaihtoehto tavallisiin puheluihin verrattuna, jos soitetaan paljon nimenomaan IP-puhelimesta IP-puhelimeen. Periaatteessa IP-puhelinten käyttö vaatii vain tarvittavat päätelaitteet ja kiinteän internet-yhteyden. Tällöin hankintakustannus ei ole suuri, jos yrityksellä on jo dataverkko olemassa. Jos kaikki puhelut tapahtuvat IP-puhelimien välillä, puheluista maksetaan vain internetin kuukausihinta, joten käyttökustannus pysyy myös edullisena sekä ennustettavana. Edullisuus korostuu varsinkin, jos soitetaan ulkomaille IP-puheluiden välityksellä.

Jos kuitenkin IP-puhelimesta soitetaan perinteiseen puhelin- tai matkapuhelinverkkoon, teleoperaattori perii puheluista maksun. Operaattorit voivat periä matkapuhelimiin suuntautuneista puheluista lanka-matkapuhelumaksun, joka saattaa olla huomattavasti suurempi kuin matkapuhelinten välinen puhelumaksu.