Asiakaspalvelu

+45 3841 0300

ma–to klo 7:30–17:00
pe klo 7:30–14:00
Puhelinvaihde
  • Ilmainen ja sitoumukseton
  • Säästä aikaa ja rahaa
  • Paikalliset Toimittajat

Löydä sopiva puhelinvaihde juuri sinun yrityksellesi

Puhelinvaihde voi kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta teknologian kehityksen myötä siitä on muodostunut nykyaikainen järjestelmä, joka helpottaa yritysten kommunikointia monipuolisesti. Nykyään puhelinvaihde voidaan toteuttaa mobiilivaihteena, kiinteän puhelinverkon kautta tai internetin välityksellä.

Kaikissa tapauksissa puhelinvaihteen toimintaperiaate on edelleen sama: puhelinvaihde on kuin pieni puhelinkeskus, joka kytkee joko sisäisiä puheluita vaihteen sisällä, saapuvia puheluita alanumeroihin tai lähteviä puheluita ulkolinjoihin. Usein puheluita käsittelee tähän nimetty henkilö, eli vaihteenhoitaja. Joissain tapauksissa kattavan puhelinjärjestelmän hankkiminen voi myös olla oikea ratkaisu. 

Oikean puhelinvaihderatkaisun löytäminen voi tuntua hankalalta. Palvelumme helpottaa sinua löytämään oikeanlaisen puhelinvaihteen yrityksellesi. Täyttämällä vieressä olevan lomakkeen yhdistämme sinut tarpeisiisi sopivien toimittajien kanssa ja vastaanotat useita tarjouksia. Tarjouksen pyytäminen on maksutonta eikä se sido mihinkään.

Minkä hintaisia puhelinvaihteet ovat?

Puhelinvaihteen hinta riippuu pitkälti siitä, mitä teknologiaa se käyttää. Kuten aikaisemmin todettu, puhelinvaihde voidaan toteuttaa mobiilivaihteena, kiinteän puhelinverkon kautta tai Internetin välityksellä. Kiinteää puhelinvaihdetta suositellaan yrityksille, joilla on yhä perinteinen vastaanottovirkailija, sillä kiinteä vaihteen tarvitsemat laitteet vaativat kiinteän sijainnin. Pienemmälle yritykselle, jolla ei ole vastaanottovirkailijaa, on paljon hyötyä mobiiliratkaisusta.

Puhelinvaihteen hintaan vaikuttaa teknologian lisäksi myös moni muu seikka, kuten toimintojen laajuus ja kytkettävien puhelimien määrä. Teknologioiden välillä myös kytkentä- ja kuukausimaksut vaihtelevat ja niihin on hyvä perehtyä ennen päätöksen tekoa. Käydään hintaan vaikuttavia seikkoja läpi seuraavaksi hieman tarkemmin.

Puhelinvaihde 4

Kuinka monta puhelinta vaihteeseen kytketään?

Hintaan vaikuttaa liittymien määrä, sillä kuukausimaksu maksetaan yleensä per liittymä. Kytkentämaksu on kiinteä, mutta kuukausimaksu vaihtelee liittymien määrän mukaan.

Onko yrityksellänne perinteinen vastaanotto?

Kiinteä puhelinvaihde tarvitsee kiinteän sijainnin ja yleensä se on yrityksen vastaanotto. Vastaanottovirkalijija toimii yleensä myös vaihteenhoitajana, jolloin hänet tulee kouluttaa käyttämään vaihdepalvelun käyttöliittymää.

Soitetaanko enemmän sisäisiä vai ulkoisia puheluita?

Internetin välityksellä toimiva puhelinvaihde tulee edulliseksi, jos soitetaan paljon sisäisiä puheluita. Sisäisen verkon sisällä puhelut ovat ilmaisia ja puheluista maksetaan vain internetin kuukausimaksu. Tällöin kyseessä on ns. IP-puhelin (Voice Over Internet Protocol).

Jos kuitenkin IP-puhelimista soitetaan perinteiseen puhelin- tai matkapuhelinverkkoon, teleoperaattori perii puheluista maksun. Operaattorit voivat periä matkapuhelimiin suuntautuneista puheluista lanka-matkapuhelumaksun, joka saattaa olla huomattavasti suurempi kuin matkapuhelinten välinen puhelumaksu.

Soitetaanko paljon puheluita ulkomaille?

Ulkomaille soitettavat puhelut kiinteästä puhelinverkosta maksavat normaalisti ulkomaanpuheluiden verran. Internetin välityksellä toimiva puhelinvaihde on edullisempi vaihtoehto, jos soitetaan ulkomaille IP-puhelimesta IP-puhelimeen, sillä tällöin puheluista peritään vain Internetin kuukausimaksu.

Puhelinvaihteen teknologia on siis tärkeä valintaperuste ja hyvää pitää mielessä, jos yrityksesi soittaa paljon ulkomaanpuheluita.

Mobiilivaihde liikkuvaan ja joustavaan tarpeeseen

Mobiilivaihde toimii operaattorin gsm-verkossa, joten sen toiminta on aina riippuvainen kännykkäverkon kuuluvuudesta. Tämä vaihteen muoto on silti saavuttanut suosiota, sillä se toimii joustavammin kuin kiinteän verkon palvelut ja sopii erityisesti hyvin muuttuvaan ja liikkuvaan ympäristöön.

Mobiilivaihteen avulla voi nähdä jokaisen käyttäjän reaaliaikaisen läsnäolotiedon ja näin ollen puheluiden välittäjä näkee heti ketkä henkilöt ovat oikeasti tavoitettavissa. Tämä ominaisuus helpottaa myös henkilöiden tavoittamista, kun he ovat tien päällä. Mobiilivaihde mahdollistaa myös takaisinsoittopalvelun, jolloin asiakas voi jonotuksen sijaan pyytää, että asiakaspalvelu ottaa häneen yhteyttä.

Mobiilivaihde mahdollistaa langattoman ympäristön, kun kaikki puhelut ohjautuvat matkapuhelimiin. Langaton mobiilivaihde tuo kustannusetuja, sillä se ei vaadi uusia laiteinvestointeja, käyttöönotto on edullista ja puhelukustannukset pienemmät.

Mobiilivaihteen heikkouksina voidaan pitää mm. puhelinvaihteen suppeita ominaisuuksia sekä sen riippuvuutta operaattorista.

 Puhelinvaihde 5

Perinteinen kiinteä puhelinvaihde on toimintavarma valinta

Kiinteä puhelinvaihde tarvitsee fyysisen sijainnin yrityksessäsi. Yleensä se on vastaanootossa, joten vastaanottovirkailija voi toimia vaihteenhoitajana. Etuna tässä järjestelmässä on se, että monen kymmenen vuoden mittainen tuotekehitys on kehittänyt tästä vaihteesta erittäin luotettavan ja toimintavarman.

Tuotekehitys on myös mahdollistanut monipuolisten toimintojen kehittymisen ja näin ollen kiinteä puhelinvaihteen toiminnallisuudet on mobiilivaihdetta hieman laajemmat.

Kiinteän puhelinvaihteen haittana voidaan pitää kalliimpaa hankintakustannusta, sillä se vaatii asennuksen ja langoittamisen lisäksi siihen tarvittavat päätelaitteet. Sen laitteet vanhenevat myös nopeammin ja vaihde on vähemmän muuntautumiskykyinen.

IP-Puhelinjärjestelmä eli virtuaalivaihde

Puhelinjärjestelmä voi toimia myös yrityksen internet-yhteyksiä pitkin, jolloin kyseessä on ns. IP-puhelin (Voice Over Internet Protocol). IP-puhelimet ovat yleistymässä, sillä ne ovat hyvin muunneltavissa eri toimintatarkoituksiin, sekä monessa tapauksessa tulevat kiinteän verkon puheluita halvemmaksi.

IP-puhelinjärjestelmä eli virtuaalivaihde on toiminnaltaan samanlainen kuin perinteinen puhelinvaihde. Tämän avulla voidaan esimerkiksi yhdistää ja siirtää puheluita, laittaa puheluja pitoon ja pitää puheluneuvotteluita. Kiinteän verkon puhelinvaihteeseen verrattuna, tämä on halvempi ratkaisu. IP-puhelinjärjestelmän asennus- sekä ylläpitokustannukset ovat huomattavasti pienemmät, sillä käytännössä IP-puhelinten käyttö vaatii vain tarvittavat päätelaitteet ja kiinteän internet-yhteyden.

Puhelukustannukset ovat myös halvemmat. Jos kaikki puhelut tapahtuvat IP-puhelimien välillä, puheluista maksetaan vain internetin kuukausihinta, joten käyttökustannus pysyy myös edullisena sekä ennustettavana. Edullisuus korostuu varsinkin, jos soitetaan ulkomaille IP-puheluiden välityksellä.