Asiakaspalvelu: +45 3841 0300
ma–to klo 10:00–17:00
pe klo 10:00–15:00
Viimeksi päivitetty: 24. marraskuuta 2015

Asiantuntijat ennustavat: Kahvitrendit 2016

Asiantuntijat ennustavat: Kahvitrendit 2016

Miltä suomalaisten kahvinjuonti näyttää nyt ja tulevaisuudessa?

Kahvi on lähellä jokaisen suomalaisen sydäntä – kuppi kahvia kuuluu kiireiseen työaamun ja rauhalliseen nautiskeluhetkeen, se kuuluu kesäiselle kauppatorille sekä pakkaspäivän lämmikkeeksi, se kuuluu juhlaan ja arkeen.

Suomalaiset on maailman innokkaimpia kahvinjuojia ja kulutamme jokaista suomalaista kohti 11-12 kiloa raakakahvia vuodessa, joka tarkoittaa noin 4-5 kupillista kahvia päivässä. Yleinen käsitys on, että suomalaiset juovat kaksin käsin suodatinkahvia. Mutta onko se näin? Minkälaista kahvia me juomme ja milloin? Miltä suomalaisten kahvinjuonti näyttää vuonna 2016?

Kysyin kahvialan ammattilaisilta ja asiantuntijoilta, mitä kahvitrendejä voi ennustaa vuodelle 2016. Monet asiantuntijat nostavat esiin kuluttajien kasvavan alkuperä- ja laatutietoisuuden sekä ensi kesän Cold Brew -kahvitrendin, mutta mukaan mahtuu myös paljon muuta. Lue heidän koko vastaukset alta, tutustu kahvitrendeihin ja inspiroidu! 

TUMMAPAAHTOISEN KAHVIN NOUSU JA VAIHTELUNHALU

1

www.meira.fi

Suomalainen kahvimarkkina on muihin kahvimarkkinoihin verrattuna hyvin poikkeuksellinen – Suomessa on aina kulutettu ja kulutetaan edelleen enemmän vaaleapaahtoista kuin tummapaahtoista kahvia, kun muualla trendi on yleensä päinvastainen.

Vaaleapaahtoisen kahvin osuus vähittäiskaupan koko kahvikategorian volyymista on n. 75%, eli se on todella iso segmentti Suomessa. Nyt on jo vuosia näkynyt kuitenkin kasvu tummapaahtoiseen kahviin päin.

Tummapaahtoisen kahvin trendi alkoi pääkaupunkiseudulta, mutta on nyt levinnyt muuallekin Suomeen ja alkaa kattamaan koko Suomen. Tummapaahtoiset kahvit ovat kasvaneet vähittäiskaupan koko kahvikategorian volyymissa viime vuosina jopa useita kymmeniä prosentteja vuodessa ja osuus kasvaa varmasti vielä tulevina vuosina.

Trendin voi nähdä siitäkin, että ABC-huoltoasemat ottivat valtakunnalliseen jakeluunsa tummapaahtoisen Kulta Katriinan tänä vuonna.

Suomalaisten kahvin juonnissa voi nähdä myös hieman enemmän vaihtelunhalua. Suomalaisilla on yhä useammin kotona suodatinkahvin keittimen lisäksi, jokin toinenkin ratkaisu kuten espressopannu tai kapselikeitin.

TILAKOHTAISET KAHVIT JA KAHVITARINAT YLEISTYVÄT

2

www.pauliginstituutti.fi

Perinteinen vaaleapaahtoinen suodatinkahvi pitää pintansa arjen kahvivalintana. Kahvilassa juodaan kuitenkin enemmän tummapaahtoista kahvia kuin kotona ja sen osuus on noin 39 %. (Taloustutkimuksen tekemä Out of home –tutkimus syksy 2013, n = 315.)

Tilakohtaiset kahvit ja kahvitarinat yleistyvät. Asiakas haluaa tietää mistä kahvi on kotoisin, miltä tilalta se on poimittu ja mitä lajiketta se on. Asiakas haluaa myös enenevässä määrin sertifioituja kahveja, kuten Luomu, Reilun kauppa tai UTZ. Ei riitä enää tieto siitä, onko kahvi arabicaa vai robusta, vaan asiakas haluaa tietää enemmän – kahvi on yhä enemmän kuin viini.

Baristan ammattitaito nousee yhä merkittävämpään asemaan. Asiakas vaatii baristalta oikeaoppisen tekniikan esimerkikiksi cappuccinon kuvioinnin tekemiseen. Paulig Instituutti onkin kouluttanut baristoja jo 30 vuotta.

Asiakkaat haluavat tehdä myös itse laadukkaampaa kahvia ja panostavat yhä enemmän kalliimpiin ja laadukkaampiin kahvinvalmistuskoneisiin. Tämän huomaa myös siitä, että kahvia myydään papuina entistä enemmän ja ihmiset jauhavat kahvinsa omilla myllyillään.

Tulevan kesän ykköstrendi, Cold Brew -kahvi, on laajentumassa koko Suomeen. Cold Brew eli kylmäuutettu kahvi on rantautunut Suomeen yhdysvalloista.

ALKUPERÄTIETOISUUS JA KAHVIMYLLYN HANKKIMINEN KOTIIN

4

www.kaffaroastery.fi

Cold Brew -kahvi on ensi kesän trendejä. Kaffa Roastery aloitti sen valmistuksen jo viime kesänä ja se trendi kasvaa ja voimistuu vuonna 2016.

Ensimmäinen askel kohti parempaa kahvia kotona, on hankkia kahvimylly kotiin. Papu lukitsee sisäänsä kaikki kahvin aromit, jotka katoavat taivaan tuuliin 5-10 minuuttia jauhamisen jälkeen, jos kahvia ei suojaa ilmatiiviisti. Myös jauhatuskarkeus on helppo optimoida omalle keittimelle, kun mylly löytyy kotoa.

Kuluttajat ovat yhä alkuperätietoisempia. Pienpaahtimoiden lisääntyessä myös kuluttajat tulevat tietoisemmiksi kahvin alkuperästä ja siitä miten kahvin kasvuolosuhteet, maaperä ja kasvukorkeus vaikuttavat kahvin makuun. Osataan vaatia “singleorigin” kahveja. Myös paahtopäiviä kysytään paljon, joten kahvin tuoreus on myös tapetilla.

Erilaisten makujen hifistely ja vaaleampi paahtoaste nousussa: Kun kahvia ei paahda ihan super tummaksi, säilyy kahvissa pavun ominaismaku, joka syntyy kasvukorkeudesta ja maaperän vaikutuksesta. Vaaleammissa paahdoissa tulee esiin kahvin ominaiset marjaiset ja hedelmäiset vivahteet, kun taas tummissa esiin nousee suklaiset ja pähkinäiset vivahteet.

Ihmiset eivät halua enää aina samanmakuista kahveja: mielenkiinnolla asiakkaat kokeilevat erikoisempiakin kahveja, etsien uusia makuja ja aromeja pussi kerrallaan. Tummalle paahdolle on aikansa ja paikkansa esimerkiksi maitokahveissa, jossa tumma suklaisuus ja pähkinäisyys pääsevät parhaiten oikeuksiinsa.

KAHVILAKULTTUURI, LAATU JA ALKUPERÄ

7

www.goodlifecoffee.fi

Uskon, että suomalainen kahvinjuonti on suuntaamassa enemmän siihen, että kahvia aletaan juomaan enemmän ulkona, kahviloissa ja ravintoloissa, eikä enää kotona, töissä ja kavereilla. Uskon myös, että take away kulttuuri nousee.

Näistä kertoo ehkä jo se, että Starbucks sekä Suomeen laajentanut kahvilaketju Espresso House availevat kilpaan kahviloita ympäri pääkaupunkiseudun. Take Away kulttuurin uskon nousevan osaksi kiireellisyyden ja helppohakuisuuden takia, mutta myös siksi, että kahviloista kahvin on mahdollista saada laadukkaampana kuin esim. kotona tai työpaikalla. Miksi juoda huono aamukahvi duunissa, kun duunimatkan varrelta saa maistuvan kupillisen mukaan juotavaksi.

Uskon myös, että laatuun ja makuun panostetaan enemmän. Tämä on näkynyt jo pitkään, mutta uskon, että se nousee. Juodaan vähemmän, mutta juodaan laatua. Uusia pienpaahtimoita ja -kahviloita nousee koko ajan lisää, ja heillä on halu ja taito panostaa kahvin laatuun ja makuun. Uskon, että näille yrityksille löytyy asiakaskuntaa.

Nykyään saa alle 100 eurolla hyviä kotikäyttöön tarkoitettu kahvimyllyjä, ja niiden avulla kahvinkeiton saa uudella asteelle. Vastajauhettu kahvi on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin valmiiksi jauhetut paketit.

Näen myös, että kahvien alkuperä ja jäljitettävyys alkavat kiinnostaa ihmisiä. Halutaan tietää mistä päin maailmaa kahvi tulee, jopa mistä alueelta tietyssä maassa. Aletaan tunnistamaan maat ja maut millaisista kahveista tykätään. Vähän niin kuin viineissä.

Useat ihmiset osaavat jo sanoa, että tykkäävät Riesling viineistä jotka tulevat Itävallasta. Mutta alkaa olemaan jo ihmisiä, jotka osaavat sanoa, että tykkäävät Yirgacheffen alueelta tulevista etiopialaisista kahveista. Niin kuin viineissä, niin myös kahvissa eri puolilta maailmaa tulevat kahvit maistuvat erilaisilta.

Tummapaahtoisen kahvin suosio hiipuu. Hyvin paahdettu, laadukas, vaaleapaahtoinen kahvi on yhtä makurikas ja täyteläinen kuin tumma kahvi. Ja ennen kaikkea sen maku on paljon parempi kuin usein palaneelta kumilta maistuvat tummat kahvit. Uskon, että asiakkaat alkavat maistaa tämän ja tajuavat jättää tummapaahtoiset kahvit hyllyyn. Tummalla paahdolla pyritään usein peittämään kahvin huono laatu, ja mitä vähemmän huonolaalatuista kahvia on tarjolla, sen parempi se on kaikille. Tämä on ainakin minun yksi "haave".

Uskon, että vuonna 2016 kesällä kylmät kahvit tekevät ison tulon Suomeen, kuten Jäälatte ja Cold Brew -kahvit Ne olivat viime kesänä jo suhteellisen suosittuja, mutta uskon, että ensi kesänä ne ovat vielä isompi juttu.

SUODATINKAHVIN SUOSIO KAHVIHARRASTAJIEN KESKEN KASVAA EDELLEEN

3

www.baristat.fi

www.toinenkeksi.fi

Kahviharrastajien parissa suodatinkahvien suosio kasvaa varmasti edelleen. Hyvää espressoa on helposti saatavilla ja se on tulemassa tutuksi suurelle kuluttajien joukolle. Suodatinkahvin helppous kotioloissa on kuitenkin omaa luokkaansa ja se pitää pintansa.

Kun saatavilla on entistä enemmän laadukkaista kahvipapuja ja kotibaristan välineitä, voi hyvä kahvin ilsanoma vain levitä.

UUDEN AALLON SUODATINKAHVI, LAATU JA EETTISYYS

5

www.johanochnystrom.se/fi

Uuden aallon suodatinkahvit pitävät pintansa, trendi tuntuu olevan kestävä. Uudella aallolla tarkoitan korkealaatuisia, korkeasti jäljitettäviä ja kestävän kehityksen mukaisesti viljeltyjä kahveja, jotka ovat usein käsityönä paahdettuja. Nämä juodaan pitkänä ja mustana.

On yhä suositumpaa nauttia suodatinkahvit singeleinä eli yksittäisinä lajikkeina eri puolilta maailmaa. Sekoitukset eivät enää ole se trendikkäin juttu vaan kahveista haetaan uniikkeja, omalaatuisia makuja. Toki myös tummaa paahtoa kysytään edelleen, se on monelle ensiaskel sen tosiasian ymmärtämiseen, että kahveissa on (valtavia) makueroja.

Laatuun panostetaan enenevissä määrin. Monet ovat skeptisiä automaattikahvin laadun suhteen, mutta aina ei muisteta, ettei automaatti tee kahvista hyvää tai huonoa vaan itse kahvin laatu on ratkaisevassa roolissa. Toki huonolla automaatilla tai väärillä asetuksilla voi hyvänkin kahvin pilata. Toisaalta, on turha investoida suuria summia laitteeseen, jos ei ole valmis satsaamaan itse kahvin laatuun.

Eettisyys ja ekologisuus ovat yhä tärkeämpiä asioita myös työpaikoilla. Laadukas kahvi on usein myös ympäristöystävällistä ja sosiaaliset näkökulmat huomioivaa ja siksi työpaikoillakin kiinnitetään entistä enemmän huomiota näihin seikkoihin.

LAATUTIETOISUUS JA PIENPAAHTIMOIDEN MÄÄRÄN KASVU

8

www.slurp.fi

Vuonna 2016 ihmiset ovat kahvin suhteen entistä laatutietoisempia. Huippulaatuisten pienpaahtimokahvien saatavuus paranee koko ajan ja odotukset kahvia kohtaa kasvavat. Trendi on sama kuin esimerkiksi viinien, pienpanimo-oluiden tai lähiruoan kanssa on nähty.

Pienpaahtimoiden määrä on kasvanut valtavasti viime vuosina ja nykyään niitä on Suomessa noin 20. Kuluttajien tietoisuuden lisääntymistä laatukahvista on vauhdittanut keväällä 2015 ensimmäistä kertaa järjestetty Helsinki Coffee Festival sekä esimerkiksi se, että Suomessa uusi Espresso House hakee ison yleisön suosiota nimenomaan sillä, että he kertovat kunkin kahvin tarkan alkuperän, lajikkeen, kasvukorkeuden, satokauden ja käsittelytavan.

On perusteltua odottaa, että tulevaisuudessa kuluttajia kiinnostaa entistä enemmän se, mistä kahvi on tarkalleen peräisin, mitä lajikkeita kahvissa on ja miten se on prosessoitu. Myös paahtopäivä kiinnostaa asiakkaita, sillä tuoreita kahveja on koko ajan enemmän ja helpommin saatavilla.

Valtaosa suomalaisista mieltää tummapaahtoisen kahvin laadultaan paremmaksi. Suurin osa esimerkiksi Slurpin toimittamista kahveista on tummapaahtoisia. Paahtimot, baristat ja muut alan ammattilaiset kuitenkin nauttivat yleensä enemmän vaaleammista kahveista, koska niissä kahvin omat hienot maut tulevat paremmin esiin.

Vuonna 2016 ihmiset oppivat arvostamaan enemmän vaaleita paahtoja, joissa kahvin omat kompleksit maut, hapokkuus ja makeus eivät jää paahteisuuden varjoon.

KIINNOSTUS ERIKOISKAHVEIHIN JA KASVAVA KOKEILUNHALU

6

www.mokkamestarit.fi

Kiinnostus erikoiskahveja kohtaan lisääntyy joka vuosi huimasti. Tämän lisäksi ihmisiä kiinnostavat erilaiset ja uudet kahvinvalmistusmenetelmät, mainittakoon esimerkiksi aeropresslaitteet ja pour over-menetelmät.

Mokkamestareilla näkyy se, että asiakkaat odottavat kahvilta paljon. Asiakkailla on myös kasvava kokeilunhalu: ostetaan keskenään erilaisia laatuja, vertaillaaan niitä ja kokeillaan rohkeammin erilaisia menetelmiä ja kahvilaatuja.

Fiilis kahvien kanssa on vapautuneempi kuin ennen. Erikoiskahvien paahtopäivät ovat myös edelleen tärkeitä kuluttajille.

Nettikaupassa on uusi trendi, johon Mokkamestarit on kehittänyt ratkaisun: on mahdollisuus tilata kahvitilaus paahtimolta suoraan kotiin. Tämän kautta asiakkaat saavat helposti tuoretta kahvia kotiinsa!

Lopuksi on mainittava Cold brew, eli kylmäuutettu kahvi, joka lisää varmasti entisestään suosiotaan ensi kesänä.

LAADUKAS KAHVI, ALKUPERÄ JA TARINA

9

www.helsinkicoffeefestival.com

Kahvitrendejä vuodelle 2016 on varmasti monenlaisia, joista voisin nostaa laadukkaaseen kahviin panostamisen. Kahvin laatuun vaikuttavat monet tekijät, kuten puhtaat laitteet, papujen tuoreus, raikas vesi ja oikeat mittasuhteet.

Näiden lisäksi tullaan varmasti kiinnittämään yhä enemmän huomiota kahvin alkuperään ja tarinaan. Mistä ja miten kahvi päätyy kuppiisi, missä ja miten se on paahdettu. Uskon, että Suomeen tulee myös lisää pienpaahtimoita ensi vuonna, mikä on hieno asia, sillä se kehittää maamme kahvikulttuuria.

Vuoden 2016 Helsinki Coffee Festivaleilla tulee olemaan laaja kattaus isoja ja pieniä paahtimoita. Siellä voi pyytää vinkkejä kahviasiantuntijoilta esimerkiksi siitä, miten voi tehdä laadukasta kahvia myös kotioloissa. Tapahtumassa kuulee lisää mistä kahvi tulee, miten se paahdetaan ja voi oppia kaiken kahvista.